Lapset mukana kehittämistoiminnassa
23.4.2025
Halusimme kehittää lapsille ja nuorille suunnatun infomateriaalin Mieskaveritoiminnan keskeisistä tavoista ja periaatteista. Aluksi meille ei ollut täysin selvää, mikä ”lopputuote” tulisi olemaan, mutta lähdimme hahmottelemaan kokonaisuutta lapsen näkökulmaa ja kokemusmaailmaa silmällä pitäen.
Kehittämisprosessissa meille oli tärkeää, että informaation lisäksi saisimme välitettyä lapselle ja perheelle viestin lapsen osallisuuden ja mielipiteen arvostamisesta. Mieskaveritoiminnan keskiössä on lapsi ja hänen oikeutensa tulla kuulluksi ja kohdatuksi omana itsenään. Siksi onkin tärkeää, että me aikuiset luomme sellaiset puitteet, joissa lapsi haluaa ja uskaltaa ilmaista itseään vapaasti ja kertoa myös mahdollisista harmituksen aiheista.

Miten lähdimme ideoimaan?
Kehittämisprosessi alkoi yhteisistä keskusteluista Mieskaveritoiminnan koordinaattoreiden kanssa. Pohdimme paljon sekä yleisiä periaatteita lapsilähtöisessä toiminnassa, että käytännön kokemusta ja oppeja monenlaisista Mieskaveritoiminnan kaverisuhteista. Keskustelujen pohjalta alkoi pikkuhiljaa muodostumaan keskeisin sisältö, joka sitten löysi tiensä esitteeseen.
Kun esitteen prototyyppi syntyi, lähetimme sitä eteenpäin kommentoitavaksi. Saimme takaisin kivasti palautetta sekä Mieskaveritoiminnan ohjaajilta että Pienperheyhdistyksen toimintaan osallistuvilta eri ikäisiltä lapsilta. Esiteraatiin ja kommenttikierroksiin osallistuneet lapset eivät olleet koskaan osallistuneet Mieskaveritoimintaan. Halusimme kuulla erityisesti heiltä, miten he ymmärtävät infomateriaalin sisällön ja mitä mieltä ovat yleisilmeestä.
Lapsilta saadun palautteen merkitys
Lasten kommentit ja osallistuminen arviointiin oli kullanarvoista! Saimme hyviä korjauksia esimerkiksi tiettyjen termien ja sanojen käyttöön ja erityisesti esitteen värimaailman suunnitteluun. Meille aikuisille tietyt käsitteet saattavat olla triviaaleja, mutta lapsille ne eivät aukea. Onkin ensiarvoisen tärkeää muistaa puhua lasten kanssa niillä sanoilla, joita lapset itse käyttävät ja ymmärtävät.
Esitteen raakaversio sai myös palautetta lapsilta hieman valjuhkosta värimaailmasta; asia, johon itseasiassa yksikään aikuinen ei kiinnittänyt erityistä huomiota. Väreistä toivottiin kirkkaita, iloisia ja mielellään kaikissa sateenkaaren väreissä välkkyviä! Joten ei kuin tuumasta toimeen ja toteuttamaan! Sanomattakin oli selvää, että kaikkein värikkäin esitemalli monine tilpehööreineen sai lopulta parhaat pisteet lapsilta ja sillä päätimme sitten liikkua eteenpäin.
Lasten osallistuminen kehittämistoimintaan esimerkiksi tässä pienessä esiteprojektissa oli ihana kokemus ja samalla kallisarvoinen oppitunti. Lapset näkevät maailman joiltakin osin eri tavoin ja he saattavat huomata paljon sellaisia pieniä yksityiskohtia, jotka meiltä aikuisilta menee ohi kiireen keskellä. On tärkeää, että lapsen osallisuus ja kuuleminen konkretisoituu käytännön toiminnassa. Tämän mahdollistaminen on meidän aikuisten vastuulla; luoda lapsille erilaisia tilaisuuksia päästä vaikuttamaan ja kertomaan mielipiteensä heitä koskevissa asioissa.
Mitä saimme aikaan?
Kehittämisprosessin lopputuotokseksi muodostui materiaali, joka koostuu esitteestä ja lyhyestä videopätkästä. Tietoiskun tarkoitus on kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi kuka Mieskaveri on, mitä hänen kanssaan voi tehdä ja minkälaisia asioita lapsen on hyvä tietää toiminnasta ja kaveruudesta. Esite on pääsääntöisesti suunnattu kouluikäisille ja jo lukutaitoisille lapsille, video taas pienemmille, jotka eivät vielä osaa lukea niin hyvin. Toivomme, että vanhempi voi käyttää sitä myös puheeksioton tukena, jos kokee epävarmuutta siitä, mitä tai miten kertoisi lapselle Mieskaveritoiminnasta.
Kiitos vielä kaikille kehittämistoimintaan osallistuneille lapsille ja aikuisille!
Teija Maila
sosionomiharjoittelija